Program profilaktyczny

Program zajęć profilaktycznych Straży Miejskiej w Białymstoku  na rok szkolny 2023/2024

ZAKRES PROGRAMOWY I TEMATYCZNY
Podstawą doboru treści i metodyki programów jest przede wszystkim:
• wiek odbiorców poszczególnych programów,
• stopień rozwoju emocjonalnego,
• stopień rozwoju poznawczego,
• poziom wiedzy odbiorców.

1. „ROLA I ZADANIA STRAŻY MIEJSKIEJ”
(grupy przedszkolne 5 – 6-latki oraz uczniowie klas 0 szkół podstawowych)

Celem zajęć jest zaprezentowanie straży jako umundurowanej formacji dbającej o porządek publiczny, zapoznanie z pracą strażnika miejskiego, przedstawienie munduru służbowego, zapoznanie z numerem alarmowym Straży Miejskiej. Pogadanka, pokaz elementów umundurowania i wyposażenia strażnika miejskiego.

2. „JESTEM BEZPIECZNY NA DRODZE!”
(grupy przedszkolne 6-latki, zajęcia prowadzone w przedszkolach)

Program skierowany jest do najmłodszych uczestników ruchu drogowego i dotyczy zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym poprzez zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ruchu w prawie drogowym, w tym umiejętności „czytania” znaków drogowych, świateł, umiejętności poruszania się po drodze w charakterze pieszego, oraz rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji ruchowej najmłodszych użytkowników dróg. Pogadanka, zabawa z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego Autochodzik.

3. „BEZPIECZNE SPOTKANIA”
(grupy przedszkolne 6-latki oraz uczniowie klas 0 szkół podstawowych)

Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom, na jakie zagrożenia mogą być narażone ze strony psów, w jaki sposób takich zagrożeń uniknąć, jak postępować z psem, aby spotkanie ze zwierzęciem było bezpieczne, a także zapoznanie z obowiązkami wynikającymi z posiadania psa. Pogadanka, prezentacja multimedialna, pokaz umiejętności psa służbowego Straży Miejskiej.

4. „JA TEŻ POTRAFIĘ POMÓC”
(grupy przedszkolne 6-latki oraz uczniowie klas 0 – I szkół podstawowych)

Celem zajęć jest oswojenie dzieci z ideą pomagania i nauką praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Podczas spotkania najmłodsi uczą się jak wezwać pomoc, sprawdzić przytomność i oddech oraz jak unikać sytuacji niebezpiecznych. Pogadanka, gra sytuacyjna, ćwiczenia praktyczne na fantomie.

5. „BEZPIECZNA DROGA DO SZKOŁY”
(uczniowie klas I szkół podstawowych)

Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom, jakie sytuacje i zachowania mogą stanowić zagrożenie dla ich zdrowia i życia, przekazanie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drodze, utrwalenie poprzez zabawę i ćwiczenia wiedzy dotyczącej przechodzenia przez jezdnię. Pogadanka, zabawa, prezentacja filmu.

6. „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”
(grupy przedszkolne, uczniowie klas I – III)

Celem tych spotkań jest przybliżenie dzieciom bajkowego świata, poszerzenie słownictwa, jak również nabywanie zaufania do osób w mundurach. Pogadanka.

7. „UWAGA NA OBCYCH”
(grupy przedszkolne 5 – 6-latki oraz uczniowie klas 0 – III szkół podstawowych)

Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom, na jakie zagrożenia ze strony osób nieznajomych mogą być narażone, w jaki sposób można rozpoznać kto jest niebezpieczny, ukształtowanie prawidłowego zachowania podczas spotkania z nieznajomym – jak uniknąć kłopotów i groźnych sytuacji, przedstawienie podstawowych zasad bezpieczeństwa. Pogadanka, prezentacja multimedialna, opowiadanie, film.

8. „BEZPIECZNE FERIE”
(uczniowie klas 0 – III szkół podstawowych)

Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zimowych zabaw, uświadomienie dzieciom jakie sytuacje i zachowania mogą stanowić zagrożenie dla ich zdrowia i życia. Pogadanka, prezentacja multimedialna.

9. „BEZPIECZNE WAKACJE”
(uczniowie klas 0 – III szkół podstawowych)

Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas wakacyjnych zabaw, uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, mogących ich spotkać w czasie wakacji i omówienie sposobów unikania niebezpiecznych sytuacji. Pogadanka, prezentacja multimedialna.

10. „ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA NIELETNICH”
(uczniowie klas VI szkół podstawowych)

Celem zajęć jest uświadomienie pojęcia prawa, uczniowie poznają obowiązujące przepisy prawne oraz procedury dotyczące postępowania z nieletnimi sprawcami oraz konsekwencji prawnych będących następstwem postępowań dotyczących czynów zabronionych popełnianych przez nieletnich. Pogadanka, prezentacja multimedialna.

11. „PRZEMÓC CYBERPRZEMOC”
(uczniowie klas VI i VII szkół podstawowych)

Zajęcia mają na celu uświadomienie młodzieży czym jest cyberprzemoc i jakie zagrożenia ze sobą niesie. Zadaniem programu jest przedstawienie najważniejszych cech zjawiska cyberprzemocy, mechanizmów postępowania ze zgłoszeniem sytuacji nękania, zapoznanie z różnymi formami cyberprzemocy, a także zwrócenie uwagi na skutki nadmiernego korzystania z mediów. Pogadanka, prezentacja multimedialna


12. „UZALEŻNIENIA – ALKOHOL I NIKOTYNA”
(uczniowie klas VII szkół podstawowych)

Zapoznanie uczniów z mechanizmem uzależnienia, rodzajami środków uzależniających oraz ich działaniu na organizm ludzki, wskazywanie na szkodliwość używek oraz ukazywanie zagrożeń jakie wynikają z uzależnienia, rozwijanie postaw asertywnych i umiejętności efektywnego odmawiania, Pogadanka, prezentacja filmu oraz alkogogle.


13 .„DZIĘKUJĘ, NIE”
 (uczniowie klas VIII szkół podstawowych)

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy dotyczącej zagrożeń związanych z zażywaniem dopalaczy i innych substancji uzależniających, pokazanie perspektyw zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych bez sięgania po substancje psychoaktywne, wytrenowanie ważnych umiejętności m.in. konstruktywnych zachowań w kontaktach z innymi ludźmi, mówienia NIE, czyli umiejętności odmawiania. Pogadanka, film, prezentacja multimedialna.


14. „NAJWAŻNIEJSZY I KROK
(uczniowie klas VIII szkół podstawowych)

Zajęcia uczą prawidłowych reakcji w sytuacji, kiedy ktoś potrzebuje pomocy oraz przekonanie uczniów, że pomóc może każdy, bez względu na wiek.  Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy oraz właściwego informowania służb ratunkowych. Pogadanka, ćwiczenia praktyczne na fantomie. Zajęcia przeprowadzane z udziałem osób przeszkolonych medycznie.

Udostępnij: